Kosmas-Monemvasia - Reisverslag uit Monemvasía, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Kosmas-Monemvasia - Reisverslag uit Monemvasía, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Kosmas-Monemvasia

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

14 Mei 2012 | Griekenland, Monemvasía

maandag 14 mei 2012
Kosmas-Monemvasia
Na ons ontbijt beginnen aan een bergroute via Kosmas, Geraki en Ajos Dimitros naar Monemvasia van 120 km. De weg volgt een kloof en we kronkelen rustig door (of over) het Parnonasgebergte. De eerste plaats die we tegen komen is Kosmas, een klein bergdorp op 1150 m hoogte ('s winters ligt er sneeuw). Het lijkt of de huizen met de rotsen vergroeid zijn doordat de daken zijn veelal bedekt met leien. In het centrum (nou ja centrum ...) komen we op een dorpspleintje in de schaduw van de kerk en enkele honderdjarige platanen. Verbazend hoeveel stoelen er klaar staan, ooit moet het hier druk zijn, maar nu niet. We drinken een frappe en genieten van de rust.
Dan naderen we Geraki waar we gelukkig kunnen tanken, we begonnen ons al een beetje druk te maken over de bijna lege tank. Intussen hebben we er 550 km opzitten.
Na een rit van 60 km komen we dan in Monemvasia aan. We zijn hier in oktober al eerder geweest, maar toen regende het pijpenstelen, nu schijnt de zon. Iets voorbij Monemvasia weten we een klein hotel met zwembad dat volgens booking.com maar 27 € kost, daar gaan we voor!
We gaan lekker aan het zwembad liggen en genieten van de zon en een boek (e-reader dus).
Rond 19.00 uur gaan we Monemvasia verkennen. In feite bestaat het uit 2 gedeeltes; op het vaste land, vlak aan zee het moderne stadje, waar de meeste hotels en tavernes gevestigd zijn. Aan de overzijde een klein eiland met een kolossale rotstop die het middeleeuwse stadje verbergt.
Het is volledig omringd door Venetiaanse vestigingen die tot in de zee reiken. Het bestaat uit allemaal oude huisje (veel worden ervan gerenoveerd), smalle steegjes, winkeltjes en geen auto's of brommers.
We eten er een typisch Griekse grillschotel (zoals wij ze in NL kennen) en zakken af op ons eigen terras. Morgen weer een nieuwe dag. We weten nog niet of we nog een nachtje blijven of verder trekken ...