Spetses - Reisverslag uit Spétses, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Spetses - Reisverslag uit Spétses, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Spetses

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

13 Mei 2012 | Griekenland, Spétses

zaterdag 12 mei 2012
We werden wakker van de enthousiaste zon, eruit ... ontbijten! Wat is er heerlijke dan Griekse yoghurt op een Grieks terras met uitzicht op zee!?
Terwijl we naar beneden liepen voor de taxiboot kwamen we ons huurbaasje tegen met de auto, die stond erop om ons een lift te geven ... ook goed, dan maar niet zo'n lange ochtendwandeling.
Voor de 4de keer hetzelfde taxibootje voor 1 €. Onze auto met koffers stond er gelukkig nog.
We besluiten de kustweg naar het zuiden verder te volgen, met als doel het eiland Hydra. We rijden een geweldig mooie weg, zowat helemaal alleen, echt een stukje vergeten Griekenland. Bij Metochi missen we net de overtocht naar Hydra van 10.00 uur (6,50 €). We hebben geen zin om 2 uur te wachten op de volgende overtocht en rijden door tot Ermioni. Daar blijkt de overtocht om 11.00 uur te vertrekken, maar kost 9,50 €. We wilden eigenlijk alleen maar koffie drinken op Hydra, geen overnachting, want het blijkt een erg duur eiland te zijn. Maar om nou 40 euro er tegen aan te gooien voor een kopje koffie ...
We drinken wel koffie in Ermioni, net zo lekker. Op bijna alle terrassen kan je hier wel op internet, wi-fi, wachtwoord vragen ... en voila ... online, zo handig! Via booking.com zien we een goedkoop hotel op het eiland Spetses (30 €), terwijl ook Spetses als duur te boek staat.
We rijden weer over een volledig verlaten, maar o zo mooie kustweg, naar Kosta en daar nemen we een taxiboot naar Spetses (1,50 € pp). Het aanzicht van Spetses is zo mooi, statige herenhuizen maken het wat sjiek.
We lopen 5 minuutjes naar boven en vinden daar het lieflijk hotelletje L'Amour. Het heeft kamers zonder balkon, maar een heerlijke tuin die naar de bloeiende jasmijn ruikt, relaxed!
Spetses heeft een oude en een nieuwe haven, we lopen van de ene haven naar de andere. Best warm, het is zo'n 29 graden.
Op een terras eten we een omelet en in onze "eigen tuin" drinken we lekker een biertje en lezen we wat. We hebben het goed!!!
Op Spetses rijden geen auto's, maar daarentegen wel heel veel brommers en scooters. Dus of dat nou zo rustig is?
's Avonds eten we een heerlijke pizza bij restaurant Quarter, Wederom komen we in gesprek met de uiterst vriendelijke ober. Hoe slecht de Grieken het ook hebben, hoe hard ze ook moeten werken, ze blijven vriendelijk en oprecht. Hij vraagt ons waar alle Nederlanders blijven, ook last van de crisis? Ja blijkbaar dus, maar er zijn ook veel minder vluchten. Mei is natuurlijk een rustige periode, maar zo rustig als het nu is, is het al jaren niet meer geweest volgens de ober. De grieken beginnen zich toch zorgen te maken ...
Jos is zijn scheerapparaat vergeten in de auto op het vasteland. Op het plein van de pizzeria zit Barber Nikos. Nou, de ober regelt wel even dat Jos na het eten nog geschoren kan worden. Ideaal, een frisse scheerbeurt op zaterdagavond! Volgens de ober voelt Jos nu 3 dagen "like a baby" ;-)

• 13 Mei 2012 - 06:22

Manon: