Mani-Areopoli - Reisverslag uit Areópoli, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Mani-Areopoli - Reisverslag uit Areópoli, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Mani-Areopoli

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

20 Mei 2012 | Griekenland, Areópoli

donderdag 17 mei 2012
Mani-Areopoli
We worden op tijd wakker en vertrekken zuidwaarts om Mani te verkennen. We rijden via Skoutari, Kotronas tot aan Lagia.
Mani (de 3de vinger) staat bekend als een van de mooiste streken van de Peloponnesos. Woeste landschappen, reusachtig kale bergen geteisterd door hevige winden.
We komen werkelijk maar 3 auto's tegen, onvoorstelbaar rustig! De huizen zijn gebouwd in de vorm van massieve vierkante torens, zodat de dorpen ware vestigingen lijken. We rijden door de uitgestorven dorpen, er is geen hond te zien! Of toch, ik lieg, we zien honden, katten, geiten, koeien en ezels op de weg, maar geen mensen.
Veel oudere huizen worden opgeknapt door buitenlanders op zoek naar rust, en dat heb je hier!
Intussen hopen zich wolken op tegen de bergtoppen van Sagias. De oostkust van Mani is erg rotsachtig, de bergen, kliffen tot aan de zee, dat zorgt ervoor dat er bijna geen toerisme (of zelfs bewoning mogelijk is).
Dan rijden we via de westkant weer noordwaarts richting Areopoli, een groot leuk dorp , als het ware de toegang tot Mani (voor ons dan de uitgang ;-).
Intussen hebben de wolken zich gevormd tot een klein regenbuitje. Dat vangen we op terwijl we op een terras zitten op het centrale plein, te genieten van een frappe onder een afdakje.
We kijken via de wi-fi waar we willen gaan logeren. De volgende baai, Neo Itylio lijkt ons wel wat. Maar als we er aankomen ziet het er door de wind en regen niet echt aantrekkelijk uit. We rijden terug het kleine stukje naar Areoploi en nemen het hotel aan het centrale plein, hotel Kouris, voor 40 €.
Het wordt wat duurder. Oh ja, in Nederland is het hemelvaart , maar je zal het niet geloven maar in Griekenland was Pasen en Hemelvaart een week later dit jaar. Had God het te druk? Wij snappen het niet hoor?
Als het weer zonnig is, maar nog wel winderig, lopen we door Areopoli, echt leuk, huizen van natuursteen, overal kerken en kapelletjes en heel veel terrasjes, maar heel veel lege stoelen.
's Avonds eten we lekker in Areoploi in een echt Grieks zaakje, voor de eerste keer binnen ivm de koude wind.