Epidavros en Poros - Reisverslag uit Póros, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Epidavros en Poros - Reisverslag uit Póros, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Epidavros en Poros

Door: Conny

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

12 Mei 2012 | Griekenland, Póros

Op donderdag 10-05 vertrokken we dan eindelijk naar de Peloponessos. We vlogen met Aegian Airlines, een goedkope vlucht van Düsseldorf naar Athene. Het parkeren op het vliegveld was niet zo makkelijk; alle langparkeren spar (dus goedkoop) waren vol. Na een half uur zoeken zat er niets anders op dan te parkeren op het gewone lang parkeren, maar ook dat was nog zoeken naar een vrije plaats.
Op het vliegveld lekker bij de Starbucks een machiato caramel gedronken.
We vlogen netjes op tijd, lekker hoor om gewoon een genummerde stoel te hebben (die we zelf via internet mochten uitkiezen), een stoel die achterover kon, een maaltijd krijgen, en op tijd aankomen, prima vlucht.
Op Athene was het 25 graden en waaide het flink.
Nu op zoek naar onze goedkope autoverhuurder. We liepen alle wachtende mensen met naambordjes voorbij ... maar plots zagen we onze naam op een bordje. De vriendelijke Griek nam ons mee in zijn auto om een paar km verderop te stoppen bij zijn kantoor en ons de goedkope en volgens hem erg zuinige auto te krijgen. Oke onze reis naar de Peloponnesos kan beginnen!
Via booking.com hadden we onze eerste overnachting geregeld, net voorbij het kanaal van Korinthos (linksaf de Peloponnesos op) in Loutra Oreas Elenis. Een klein hotel in een klein dorp; hotel Kakanakos, 36 € met ontbijt. Prima kamer (geen luxe), terras met uitzicht op zee en koelkast op de kamer; prima! 's Avonds lekker vis gegeten bij een klein restaurant met een super vriendelijke eigenaar. Heerlijk, wat zijn die Grieken toch vriendelijke mensen!
Op vrijdag 11 mei vertrokken we na een eenvoudig ontbijt richting het zuiden. Onze eerste stop was de archeologische vindplaats van Epidavros; nagenoeg volledig intact theater, klein museum en het heiligdom van Aesculapius. Hier bevond zich het eerste ziekenhuis van de oudheid. Echt veel kan je er niet van zien hoor, de ruines zijn niet echt indrukwekkend, maar ach ... je moet er geweest zijn he ;-)
Via de kust rijden we door naar het schiereiland Methana. Geweldige route met steeds aan de ene kant het bergachtige landschap en aan de andere kant de zee met uitzicht op eilanden. Het is overal opvallend erg rustig, lege stranden, maar vooral lege stoelen bij de tavernes en restaurants. Hier zullen de Grieken niet blij mee zijn!
Dan rijden we door naar Galatas. We parkeren de auto en nemen de korte oversteek naar het eiland Poros. Poros maakt deel uit van de Saronische eilanden. De hoofdstad van het eiland ligt in terrassen boven de haven, met witte huisjes met blauwe luiken die zich aftekenen tussen de zee en de hemel. Poros is leuk, heeft charme. We drinken er onze eerste frappe en komen in gesprek met wederom een uiterst vriendelijke ober. Voor we het weten hebben we besloten om op Poros te overnachten voor 25 € op 1,5 km van de hoofdstad in de baai Askelis.
We halen wat bagage op uit de auto en de vriendelijke verhuurder brengt ons met de auto naar onze prima kamer.
's Avonds wandelen we wat langs de boulevard, wat een grote duren sjieke boten! Hier is geld ... we hebben nog gekeken of we Alex en Maxima zagen, maar nee ;-)
Bij taverna Poseidon hebben we wederom heerlijke verse vis gegeten. De eigenaar is Grieks en is getrouwd met een Eindhovense. Ze is nog even gezellig bij ons komen praten, leuk. Het restaurant is ook echt een aanrader!
Na een wandeling van 1,5 km drinken we nog wat Metaxa op ons eigen terrasje en kruipen we ons bed in. Morgen een nieuwe dag.

• 12 Mei 2012 - 07:27

Mieke:

Wat heerlijk om jullie reisverslagen te lezen.
    Lg. en veel plezier