Dag 5; Patras, Rio en Rio-Antirrio Brug - Reisverslag uit Patras, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Dag 5; Patras, Rio en Rio-Antirrio Brug - Reisverslag uit Patras, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Dag 5; Patras, Rio en Rio-Antirrio Brug

Door: Jos en Conny Strik

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

27 September 2013 | Griekenland, Patras

Vrijdag 27-09-2013: Al vroeg vertrekken we richting PATRAS via de kustweg, onderweg ontbijten we. De route langs de kust is niet bijzonder. Van Patras, op 2 na grootste stad van Griekenland, hadden we geen hoge verwachtingen. Er werd ons aangeraden om alleen naar het castro te gaan voor het uitzicht en naar de Andreas basiliek en dan weer snel te vertrekken ;-). Patras, is een drukke haven- en handelsstad met veel eenrichtingswegen en veel verkeerslichten waar niemand zich iets van aantrekt. Zodoende was het niet zo relaxed om met 30 graden het Castro te vinden.
De stad is verdeeld in twee delen: de boven en onder stad. De oude stad aan de voet van het Castro, heeft nog een flink aantal aantrekkelijke neo-klassieke huizen, terwijl in de lager gelegen stad een aantal grote herenhuizen staan. De boven stad wordt gedomineerd door het Castro, dat is getransformeerd tot een park. Naast het park een bar waarvandaan je een prachtig uitzicht over de hele stad, de zee en de brug hebt. Hier hebben we wel een uurtje gezeten, genietend van een frappe.
Toen op zoek naar de AGIOS ANDREAS Andreas basiliek, het is een moderne basiliek in Byzantijnse stijl en staat op de plaats waar de apostel Andreas ter dood zou zijn gebracht. De Heilige Andreas is de beschermheilige van de stad, hij bracht het Christendom al vroeg naar Patras. Het z.g. Andreaskruis is naar hem vernoemd. (een kruis in x-vorm.)
Opvallend in het interieur zijn de fresco's van de koepel en een fraai gebeeldhouwde houten grote kroonluchter.
Ongeveer 7 km voor Patras ligt RIO waar de nieuwe tolbrug over de Golf van Korinthe, naar het vasteland van Griekenland ligt. We hebben een hotel gereserveerd met uitzicht op de brug, want vooral ’s avonds moet de brug prachtig blauw verlicht zijn. Ook overdag vinden we de brug al mooi en met zo’n mooi uitzicht is het heerlijk terrasje pikken.
Rio heeft ons enigszins verbaasd; leuker, drukker en toeristischer dan we verwacht hadden. Aan de kust liggen diverse moderne bars en aan de straat naar het centrum vind je heel veel sfeervolle eetgelegenheden.
De RIO-ANTIRRIO BRUG is uitgevoerd als een viervoudige tuibrug met 3 hoofdoverspanningen van 560 meter en is inclusief aanbruggen 2.880 meter lang. De brug heeft na het Viaduc de Millau het langste tuibrugdek ter wereld.
Voorheen was het schiereiland Peloponnesos alleen richting Athene met het vasteland van Griekenland verbonden. Vanaf Patras naar het noorden moest men via veerdiensten of een omweg van 420 kilometer rond de Korinthische Golf maken. De brug opende op 7 augustus 2004 voor het verkeer, op tijd voor de Olympische Spelen. De aanleg kostte € 630 miljoen, is aardbevingsbestendig en bovendien gebouwd op het feit dat de Korinthische Golf jaarlijks 30 millimeter breder wordt door het verschuiven van aardschollen.
Net voor zonsondergang liepen we richting brug voor mooie foto’s en wachtende op de mooie blauwe verlichting. Maar dus geen blauwe verlichting!!! Bij navraag aan een ober blijkt de brug alleen op zaterdag en zondag zo mooi verlicht te zijn. Waarom hebben we dat nergens gelezen!? Echt een teleurstelling!
Morgen vertrekken we richting Olympia.