Dag 7-12: Kalamata-Koroni-Vasilitsi-Mytilini - Reisverslag uit Finikounta, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Dag 7-12: Kalamata-Koroni-Vasilitsi-Mytilini - Reisverslag uit Finikounta, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Dag 7-12: Kalamata-Koroni-Vasilitsi-Mytilini

Door: Conny Strik

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

06 Mei 2013 | Griekenland, Finikounta

Dinsdag 30-04: Terwijl Nederland Koninginnedag viert genieten wij volop van de Griekse zon. Wat ons betreft een goede keuze, want we zijn blij dat we de hele poppenkast gemist hebben! ’s Morgens zijn we naar Kalamata gereden om rustig nog wat meubelzaken en andere winkels te bezoeken. Nog even over de boulevard van Kalamata gelopen en afgesloten met een frappe.
Terug naar huis zijn we ’s middags onderweg gestopt in het vestingstadje Koroni, gelegen op de zuidwestpunt van de Peloponessos. Het is een prachtig havenstadje. Net als de rest van de Peloponessos straalt het heel veel rust uit. Het ligt op de punt van een baai en kijkt uit op het tegenovergelegen Taygetos-gebergte, 2500 m. hoog. Er zijn een paar winkeltjes, er is een prachtige burcht en er is een fantastisch lang zandstrand. En 's avonds is het langs de boulevard erg gezellig. Een plek om helemaal tot rust te komen!

Woensdag 01-05: De makelaar Joop waar we laatst mee rondgereden hadden belde ons dat hij misschien toch nog een leuk huis voor ons wist. Oke, prima, je weet maar nooit, dus ’s morgens werden we opgehaald en hebben we nog 4 huizen bezocht. Van 1 skelet huis (dus niet volledig afgebouwd) waren we erg gecharmeerd. Op zich niet eens zo van het huis, maar vooral van de plaats en nog meer van het uitzicht. Je keek van het huis zo op de zee (Messinia golf), met op de voorgrond het typisch Griekse dorpje Vasilitsi en in de verte de besneeuwde toppen van het Taygetos-gebergte, 2500 m. hoog. Echt prachtig. Joop had zijn Duitse collega Thomas bij zich en met z’n vieren zijn we wat gaan drinken bij Nikos in Vasilitsi. We wilden eigenlijk alleen een frappe, maar dat ging niet lukken; we moesten ouzo drinken en toosten, yamas. Nou Joop wilde eigenlijk niet drinken omdat hij moest rijden, Jos houdt eigenlijk niet zo van ouzo en ik … ja ik hoefde niet te rijden en hou wel van ouzo … dus …. Daar we uit beleefdheid de aangeboden ouzo niet konden afslaan werd er volop getoost en als een soort van “balletje-balletje spel” eindigde iedere ouzo bij mij … nou … yamas … mmm. Daarna hebben we
’s Middags zijn we naar het Anemomylos strand gereden, de baai naast Finikounda. Daar staat de hele leuke taverne Mytilini wat we nog kenden van vorig jaar. Mytilini zou vandaag voor het eerst open gaan, dus daar wilden we graag wat gaan drinken en natuurlijk genieten van de geweldige baai! Het was heerlijk, zelfs een beetje verbrand.
’s Avonds in Pylos gegeten en genoten van een prachtige zonsondergang.

Donderdag 02-05: ’s Morgens ontbeten met onze dagelijkse verse jus en paasbrood. Ja paasbrood, want het is orthodox Pasen in Griekenland. Daarna voor onze frappe naar een strandje gereden tussen Vsilitsi en Koroni; Mani strand. Leuk strand, leuke taverne, mooi uitzicht. Maar daar al zittende bedachten we dat de omgeving van Finikounda ons meer doet; mooier, gezellig, sfeervoller … Op dat moment hebben we besloten definitief voor het huis in Finiki te gaan en niet meer verder naar andere huizen te gaan kijken.
We zijn toen nog even naar het huis in Finiki gaan kijken en terug naar beneden rijdend beseften we dat je werkelijk in 5 autominuten vanuit “ons huis” aan het Lambes strand staat. In beide hoeken van het Lambes strand is een Beach bar met ligstoelen en parasols, in het midden kan iedereen met eigen handdoek en parasol liggen. We zijn bij Destino Beach Pool bar gaan zitten, wat een geweldig mooie locatie en dat zo dicht bij “ons huis”!!! Onder het genot van een biertje met lekkere mezes beseften we dat we een goede beslissing hebben genomen!

Vrijdag 03-05: Naar Pylos gereden voor wat zakelijke afhandelingen en op het drukke plein war gedronken onder de schaduw van de platanen. We hadden het fort van Pylos (NioKastro) al vaak aan de buitenkant gezien, maar er nog nooit binnen geweest. Vandaag bleek het gratis te zijn, dus als echte Hollanders leek ons dit een mooie gelegenheid! (het kost anders 3 € pp)
Pylos is een kuststadje aan de westkust van de Peloponnesos. Het is op een heuvel gebouwd aan de zuidkust aan de Baai van Pylos. Het eiland Sfaktiria ligt voor deze baai. Het "Neokastro" ("Nieuw Fort) aan het zuideinde van de baai is in 1573 gebouwd door de Turken, en was tussen 1686 en 1715 in Venetiaanse handen. In de baai van Navarino vond op 20 oktober 1827 als onderdeel van de Griekse Onafhankelijkheidsoorlog tussen een Frans-Engels-Russische vloot de Turkse-Egyptische vloot de Slag van Navarino plaats, die zorgde voor het einde van de Turkse overheersing in Griekenland. Na een paar leuke foto’s gemaakt te hebben hadden we het al snel te heet en wilden we naar het strand rijden. Onderweg toch nog even gestopt bij de imposante Orthodoxe witte kerk in Pylos, heel apart.
Wederom een nieuwe beach bar ontdekt (we hadden de avond van te voren aparte lichten ontdekt); Sabbia in Finikounda. Ze waren de boel nog wat aan het opbouwen, maar je kon toch al goed zien hoe sfeervol de bar kan zijn.

Zaterdag 04-05: Tijd voor een echte stranddag; luieren bij Mytilini.

Zondag 05-05: Pasen; gezellig bij Mytilini lam aan het spit gezeten en genoten van zon, zee, strand, … ’s Avonds met Joop en Bea gezellig gegeten bij onze favoriete taverne Dionysos in Finikounda.

• 07 Mei 2013 - 08:52

Christel Ideler:

Hoi Conny en Jos
    Zo, jullie hebben het goed bekeken, vooral die ouzo . Ziet er goed uit. Geniet ervan.

Gr. Chris