Meteora - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Meteora - Reisverslag uit Kastrákion, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Meteora

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

22 April 2017 | Griekenland, Kastrákion

21-04-2017
Gisteren in Meteora aangekomen en een plan opgemaakt voor de komende dagen; we willen veel doen en zien, te veel?
Meteora is één van de meest opvallende monumenten van de wereld, beschermd door de UNESCO. Bij het naderen van Kastraki en Kalambaka zagen we vanuit de verte de uit het niets oprijzende steile rotsen. Pas toen we u dichterbij kwamen zagen we de bovenop deze rotsen gebouwde kloosters.
De rotsen zijn natuurlijke zandstenen torens die door aardverschuivingen omhoog zijn gekomen. Door erosie, in de tijd dat de omliggende vlakte nog een binnenzee was, werd de Meteora (dat "Hangende rotsen" betekent) gevormd. Rond het jaar 985 trokken zich voor het eerst kluizenaars terug op de moeilijk toegankelijke rotsen. Zij creëerden hier hun eigen leefomgeving en kwamen slechts af en toe naar beneden. Het is niet bekend hoe ze de steile rotswanden beklommen, mogelijk gebruikten ze vliegers om haken en touwladders aan te brengen.
Halverwege de 14e eeuw verrezen de eerste kloosters op de toppen. De voltooiing van sommige kloosters heeft meer dan 200 jaar geduurd. Met netten aan touwen en houten ladders van soms wel 40 meter lang transporteerden de monniken de benodigde goederen en personen naar boven.
Van de 24 kloosters die gebouwd zijn, is het grootste deel helaas in verval geraakt. Er zijn echter zes kloosters nog bewoond en toegankelijk voor bezoekers.
We hebben besloten om geen € 50 uit te geven voor een hiking tocht van een ochtend, maar zelf met gps een hiking tocht van 14 km te doen. We liepen op verstopte paden, door rivierbeddingen, ezelspaden, … en na elke bocht waren we weer verbaasd, zo prachtig, zo overweldigend, we bleven foto’s maken.
Toen we bij het grote Meteora klooster aankwamen stonden er zoveel bussen en was het aanschuiven op de trappen om binnen te komen, daarom besloten we om nu niet binnen te gaan kijken, maar om morgen als eerste om 9 uur bij de ingang te staan.
Na 7 uur hiking en volop genieten van deze omgeving hadden we wel een biertje verdiend.
We verblijven in het dorpje Kastraki wat 2 km van Kalambaka ligt. Kastraki is wat kleiner, gezelliger en minder toeristisch.
22-04-2017
Lekker op tijd op staan en hop in de auto want om 9 uur wilden we als eerste bij het klooster staan. Haha, en wij dachten zeker dat we als enige dat idee hadden; er stonden al 3 bussen! De drukte viel gelukkig mee, alhoewel we gek werden van die Japannertjes die 100 selfies wilden maken, pffff. We hebben het grote Metora klooster en de Varlaam binnen bezocht, prachtig. Helaas mocht je in de meeste binnenruimtes geen foto’s maken. Met de auto langs alle grote kloosters gereden en maar foto’s maken!
’s Middags hebben we een hiking tocht van 5 km gemaakt waarbij we tussen en op de rotsen liepen, klommen; wederom genieten!
Je kan Meteora vast in 2 uur bezoeken, maar wij hebben echt wel het gevoel dat we Meteora in 3 dagen beleefd hebben!
Morgen gaan we naar Nafpaktos in de hoop de Antirio brug verlicht te zien!

• 22 April 2017 - 18:54

Ryanne:

Jullie hebben wel het juiste land voor zoveel geschiedenis.
    Wat is dit een heerlijke vakantie zeg en wat zullen jullie profijt hebben van al het lopen hier, getrainde benen! HEERLIJK GENIETEN, dit neemt niemand je meer af, wat er ook gebeurd. Groetjes en een dikke zoen vanuit koud Castricum. XX

Tags: meteora, finiki