Ancona-Igoumenitsa-Ioannina - Reisverslag uit Ioánnina, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Ancona-Igoumenitsa-Ioannina - Reisverslag uit Ioánnina, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Ancona-Igoumenitsa-Ioannina

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

16 April 2017 | Griekenland, Ioánnina

15-04-2017: Na een heerlijke maaltijd en een super bed (of waren we zo moe?) in Mutters bij Insbruck zijn we op tijd vertrokken naar Ancona. De brennerpas reden we met de vlam in de pijp, aan de andere kant was het vreselijk druk, dat belooft wat voor de terugweg. Op een paar opstoppingen na verliep het verder vlotjes.
De boottocht van Ancona naar Igoumenitsa verliep rustig en keurig op tijd. We hadden een hut, maar hebben er helaas niet zo goed geslapen.

16-04-2017, om 09.00 uur waren we al in Igoumenitsa. Igoumenits ligt maar twintig kilometer van de Albanese grens en is de hoofdstad van het Griekse departement Thesprotia in Noordwest Griekenland. Het is een stadje van tienduizend inwoners, waar zich één van de grootste havens van Griekenland bevindt. Er komen in de haven veel veerboten aan uit Italië, maar er zijn ook frequente bootverbindingen met Patras, Corfu en met de overige Ionische eilanden. Igoumenitsa is omgeven door groene bergen en is een moderne stad met veel winkels en mooie stranden, maar niet echt toeristisch.
Igoumenitsa speelt tegenwoordig economisch een belangrijke rol in de vervoer- en handelssector in Griekenland. De Egnatia autosnelweg die vanaf Igoumenitsa is aangelegd, is de belangrijkste verkeersader van Noord Griekenland, dé weg naar Thessaloniki en verder naar het oosten.

Ioannina ligt aan de oevers van het Pamvotida meer, in district Epirus en ligt op 77 kilometer ten oosten van de Igoumenitsa op 500 meter hoogte en op 445 kilometer van Athene. Goed bereikbaar via de snelweg. Ioannina heeft de charme van een oude stad, maar het is ook een moderne en levendige stad omdat hier een van de Griekse Universiteiten zich bevindt. Ioannina is prachtig gelegen in een schitterende natuur. Aan het meer zijn er gezellige terrasjes met tavernes, cafés en bars. Vanaf het Litharitsa Park is er een geweldig uitzicht op het meer.
Het kasteel van Ioannina dateert al uit het jaar 528. Hierin zijn veel bezienswaardigheden van de stad. De Soufari Serai is een groot oud gebouw met 50 ramen. In de “cookshop”, met zijn twee authentieke schoorstenen, is tegenwoordig een koffiebar gevestigd. Ook de Voimoundos toren uit het jaar 1022 is bezienswaardig.
De geschiedenis van Ioannina is nauw verbonden aan de Turken. In sommige buurten van Ioannina waant men zich in Turkije, vooral bij het bezichtigen van lokale markten en het eilandje in het midden van het meer, het eiland van Ali Pascha, met zijn kloosters en het verhaal van "Kyra Frosini".
Gelukkig was bijna alles open met Pasen en was het er gezellig druk. Ook de frappe op een zonnig terras met uitzicht op het meer is gelukt!

Hierna door naar ons hotel, Guesthouse Selini, in Vitsa in Zagoria, 35 km.