Dag 18: Ancient Messini, Kerk Agia Theodora Vastas - Reisverslag uit Messíni, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Dag 18: Ancient Messini, Kerk Agia Theodora Vastas - Reisverslag uit Messíni, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Dag 18: Ancient Messini, Kerk Agia Theodora Vastas

Door: Conny Strik

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

12 Mei 2013 | Griekenland, Messíni

Zaterdag 11-05-2013: Vandaag zijn we vroeg opgestaan om naar Ancient Messini te rijden. Men noemt het ook wel de verborgen schat van de Peloponessos. Op onze tomtom stond 68 km, maar al bij al rij je er al snel 1 uur en 20 minuten op. In een uurtje waren we in Messini en van daaruit reden we 20 minuten door een prachtige vallei naar Ancient Messini. De entreekaartjes waren 5 euro incl museum.
We hebben ongeveer 2 uur door de opgravingen van deze oude Griekse stad uit de 4e eeuw v.Chr. gelopen. Er zijn mooie restanten van het theater, Asklepion, badhuis, stadion en gymnasium. Ze zijn druk bezig met restauratie en het ziet er allemaal veelbelovend uit. Het stadion is al voor een deel gerestaureerd en geeft een goed beeld van hoe zo iets er in het verleden uit moet hebben gezien. Nadat we het uitgebreide archeologische complex hadden bekeken en hadden genoten van een frappe op het terras daar zijn we ook nog even het kleine museum binnengegaan (let op: op maandag is het museum gesloten!). Daar zag je mooie bijna intacte beelden (kopieën). Het beeld van Hermes is 2.80 m hoog, heel imposant. Ik vond het beeld van de leeuw die een hert verscheurd ook erg mooi.
Toen hebben we even de kaart van de Peloponessos op de auto gelegd en besloten we dat we binnendoor naar Vastas zouden rijden. In Vastas staat het kerkje van Agia Theodora. Bij de heilige Theodora van Vastas wassen zich jaarlijks blijkbaar meer dan 500.000 pelgrims in haar geneeskrachtige water. Ook vullen mensen jerrycans met het geneeskrachtige water wat onder het kerkje door stroomt. De bewoners van de streek hebben hier het kerkje in de 12 eeuw gebouwd. Vast staat dat daaronder een bron is ontsprongen die de 17 bomen voedt die hier door de spouwmuur en het dak groeien. De wortels van deze bomen zijn onzichtbaar als een skelet vervlochten met de muren en behoeden het kerkje voor verval. In 1965 is het tot een monument verklaard. De muren zijn 70 cm dik, en de bomen: steeneiken en esdoorns zijn ruim 200 jaar oud en meer dan 15 meter hoog. Echt heel apart om 17 bomen vanuit het kerkje te zien ontspringen, vooral op het dak, en geen 1 wortel of stam binnen in het kerkje te zien.
Van daaruit konden we vlotter deels via de snelweg weer naar huis rijden. Een mooie dag! Ancient Messini en Agia Theodora zijn goed te combineren. Wij zaten na een korte lunch om 16.15 al weer aan een biertje aan het strand in Finikounda.

• 12 Mei 2013 - 19:51

Hanneke:

Wat een fantastisch gebied Conny, zeker een vakantie waard.
    En ook nog mooi weer en mooie stranden en zeel. heerlijk.
    Groetjes, Hanneke.

• 12 Mei 2013 - 22:08

Marjo Adan:

Hoi Jos en Conny,
    Weer genoten van julie prachtige reisverslag(en)! We zijn het er hier over eens dat we er ook heen willen, wie weet voorjaar of zomer 2014. Het weer is hier weer geweldig maar niet heus; donkere wolken en regen! Rond het komend weekend schijnt het weer wat beter te worden.... Groeten jullie, Marjo