Dag 11-12: Pylos, Gialova, Voidokilia baai, Koroni - Reisverslag uit Finikounta, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Dag 11-12: Pylos, Gialova, Voidokilia baai, Koroni - Reisverslag uit Finikounta, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Dag 11-12: Pylos, Gialova, Voidokilia baai, Koroni

Door: Jos en Conny Strik

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

05 Oktober 2013 | Griekenland, Finikounta

Op donderdag 03-10-‘13 is het schitterend mooi weer dus een prima dag om naar Pylos en het strand te gaan. Eigenlijk hadden we het idee om in de baai een boottocht te maken, maar daar ze 14 euro pp kostte hebben we daar vanaf gezien.
In deze baai heeft de beslissende zeeslag voor de Griekse onafhankelijkheid in 1827 plaats gevonden. Met een bootje kun je in deze baai nog tal van herinneringen aan die periode zien. Nabij de haven vind je wondermooie zeegrotten, een aantrekkingspoll voor duikers. De boottocht doen we wel aan andere keer.
Na een frappe op het gezellige plein van Pylos zijn we doorgereden naar de volgende baai bij Gialova. Vorig jaar was het te warm om naar boven te wandelen naar de oude Frankische burcht (Paleokastro) om een mooi uitzicht te hebben op het Voidokilia strand, maar nu wandelen we toch maar 30 min. naar boven.
Beschut en “verstopt” achter lage zandduinen, in de vorm van de griekse letter omega, maakt het een onvergetelijke indruk. Op de top van de oude burcht heb je ook een schitterend uitzicht op de lagune van Gialova, het Divari-strand en de groene heuvels op de achtergrond. We bleven er foto’s maken!
Na de wandeling zijn we een frisse duik in de zee genomen, alhoewel de zee daar erg ondiep is en lekker warm. De lunch hebben we gebruikt op het schaduwrijke strand van Gialova; gezellig plaatsje met uitzicht op de baai van Pylos.

Op vrijdag 04-10-’13 hadden we onze eerste bewolkte dag, maar gelukkig kwam in Koroni zo af en toe de zon door en konden we er op een terrasje van genoten.
Koroni is een vestingstadje, gelegen op de zuidwestpunt van de Peloponnesos. Het is een prachtig havenstadje. Net als de rest van de Peloponnesos straalt het heel veel rust uit. Het ligt op de punt van een baai en kijkt uit op het tegenovergelegen Taygetos-gebergte, 2500 m. hoog, deze keer geen sneeuw op de top te zien. Er zijn wat gezellige winkeltjes, er is een prachtige burcht en er is een fantastisch lang zandstrand. ’s Avonds hebben we genoten van gegrilde vis, mmm.