Dag 7-8, Olympia, Olympisch vlam, bergdorpjes - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Dag 7-8, Olympia, Olympisch vlam, bergdorpjes - Reisverslag uit Archaía Olympía, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Dag 7-8, Olympia, Olympisch vlam, bergdorpjes

Door: Jos en Conny Strik

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

30 September 2013 | Griekenland, Archaía Olympía

Zondag 29-09-2013: We vertrokken lekker op tijd (20 min rijden) naar OLYMPIA met het idee de archeologische vindplaats te bezoeken voor de ceremonie van de overdracht van de Olympische vlag. Het krioelde in Olympia van de politie, het leek ons een beetje overdreven, maar ja, ze zullen we veel bobo’s verwachten. Via een zijingang met beveiligingspoortjes, werden we naar binnen geloodst. Aangekomen bij het stadion kwamen we er achter dat zowel de site als het museum pas na de ceremonie om 13.30 uur open zou gaan. Om de 10 meter stond er wel een politie agent, maar weinigen spraken Engels of konden ons informatie geven.
Daar we dus veel te vroeg waren zijn we er maar weer uitgewandeld, wat gedronken en wat water ingeslagen, tenslotte was het zeker 30 graden!
Toen we terug naar binnen liepen moest iedereen van de beveiliging zijn water onder zwaar protest inleveren. Rond 11.30 hadden we samen met zo’n 500 man een goed plekje veroverd op het gras onder de brandende zon zonder schaduw en zonder water. De 3 vlaggen; de Olympische, de Russische en de Griekse, werden gehesen tijdens de 3 volksliederen. Na 5 speeches van belangrijke mensen hadden de bobo’s die ook in de brandende zon zaten (maar wel met water) pauze en moesten we op de vlam wachten. Uiteindelijk begon de ceremonie en was het toch wel heel bijzonder om mee te maken. De vlam werd overgedragen aan een Olympische sporter die met de fakkel het stadion lopend onder luid applaus verliet.
Om ons heen vielen diverse mensen flauw, werden kinderen niet lekker, maar we kregen geen water! Echt wel een vreemde situatie die in Nederland ongekend zou zijn.
Na de ceremonie zijn we nog even het museum in gegaan; prachtig wat een mooie beelden!
In de grote zaal staan 2 frontons met beeldhouwwerk van de Zeustempel; in het ene fronton in het midden Zeus die toeziet op de start van de wagenrennen en de andere fronton toont dronken centauren die vrouwen proberen te schaken.
In de andere zalen staan; Zeus die Ganymedes ontvoert, Hermes van Praxiteles, Nike (de overwinning) van Paeonius (prachtig, het lijkt wel of het waait zo verfijnd zijn de draperieën) en nog zoveel andere geweldig mooie beelden en een verzameling kleine bronzen beeldjes en zoveel meer …

Maandag 30-09-2013: Daar we de archeologische vindplaats niet meer konden bezoeken zijn we de volgende ochtend lekker vroeg terug naar Olympia gereden. En dat dachten er meer; er stonden wel 20 bussen! Gelukkig verdeelde het volk zich over de site. We hadden de dag ervoor een boekje gekocht waarin je goed kon zien wat er nu staat en wat er ooit was. Tevens hadden we het museum al bezocht en daardoor konden we ons goed een beeld vormen. We kunnen iedereen dan ook aanraden om eerst het museum te bezoeken en zo’n boekje te kopen bij een van de toeristenshops.
Toch wel indrukwekkend om daar rond te lopen en te beseffen dat de eerste olympische spelen daar plaats vonden in 776 v. Chr. en de laatste werden in 393 na Chr. gehouden. Pas in 1896 werden de eerste moderne olympische spelen in Athene gehouden.
Na een lekkere frappe in het drukke toeristenstraatje bedachten we dat we nog genoeg tijd hadden om via enkele leuke Arcadische bergdorpjes naar ons volgend hotel in Kyparissia te rijden.
In het eerste mooie dorpje, Langadia hebben we nog een frappe gedronken en in Demitsana hebben we de lunch gebruikt. Demitsana is gebouwd op twee tegenover elkaar gelegen heuvels; steegjes, oude winkels en kerken. Via Stemnitsa en Megalopoli zijn we dan verder gereden. Rond 16.30 uur konden we in het zwembad van het hotel (www.kasimisrooms.gr) duiken, heerlijk verfrissend!
Morgen gaan we verder naar Finikounda, ons lievelingsplaatsje ;-)

• 30 September 2013 - 21:29

Marjo Adan: