Dag 13-15: Gialova-Voidokilia - Reisverslag uit Pýlos, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Dag 13-15: Gialova-Voidokilia - Reisverslag uit Pýlos, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Dag 13-15: Gialova-Voidokilia

Door: Conny Strik

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

08 Mei 2013 | Griekenland, Pýlos

Maandag 06-05: Vandaag was het voor het eerst iets minder goed weer, tijd om wat rond te rijden. Vorig jaar hebben we de baai van Pylos al wel rondgereden, maar nog niet zo goed alles bekeken, dus leek het ons leuk om die mooie baai nu eens beter te bekijken. De eerst stop, 6 km voorbij Pylos, voor een frappe, is Gialova. Vanaf de terrasjes kijkt men hier uit over zee en in de verte zie je Pylos mooi liggen aan de voet van een berg. Bovendien is er een mooi zandstrand waar bomen een natuurlijke schaduw vormen. Dit langzaam aflopende strand is erg kindvriendelijk. Niet ver van Gialova ligt een prachtig natuurgebied, ook voor vogelliefhebbers is dit een zeer interessant stukje natuur.
Dan zijn we een klein stukje verder langs de duinen gereden en kwamen aan een mooi stuk strand wat ze terecht de Golden Beach noemen. Een aanrader voor rustzoekers, hier kan je nog een privéstrandje uitzoeken met uitzicht op de baai en Pylos.
Toen op zoek naar het voor ons van foto’s bekende Voidokilia strand. Het prachtige strand “Voidokilia” ligt op 2 km afstand van Eleonas en is op zich gemakkelijk te bereiken met de auto, maar het is toch even zoeken. Beschut en “verstopt” achter lage zandduinen, in de vorm van de griekse letter omega, maakt het een onvergetelijke indruk. Dit bijzondere strand ligt aan de voet van de oude Frankische burcht (Paleokastro) en bij de grot van koning Nestor, koning van het oude Pilos. Volgens de legende gebruikte de oude, wijze koning deze grot als onderkomen voor zijn vee. Vanaf het Voidokilia strand brengt een smal pad je naar de top, naar de oude burcht alwaar je een schitterend uitzicht hebt op de lagune van Gialova, het Divari-strand en de groene heuvels op de achtergrond. Dit hebben wij maar niet gedaan, want intussen waren de wolken zo goed als opgelost en was het bloedheet. Het strand ligt dan ook erg beschut, dus volgens ons kan je daar al snel windvrij van de zon genieten. Vanaf Voidokilia loopt er een pad naar het natuurgebied met zijn vele vogelsoorten. Tot onze verbazing, alhoewel ons dat op diverse plekken al verbaasd heeft in Griekenland, is er op dat strand geen taverne, niets te eten en te drinken. Wat zou ik daar graag iets beginnen ;-). Dus iedereen stopt bij het winkeltje een dorpje eerder.

Dinsdag 07-05: Stranddag in Mytilini (Anemomilos strand), lekker lezen, en ’s avonds genoten een zonsondergang en een heerlijke vis maaltijd in Methoni.

Woensdag 08-05: Beetje nuttige zaken uitgezocht voor het huis, want morgen is de makelaar (Elxis) uit Nederland er en hopen we definitief wat te regelen en een hoop vragen te stellen. En daar zijn we tenslotte voor hier!
Voor de afwisseling een heerlijke pizza bij Medusa gegeten in Finikounda.

• 09 Mei 2013 - 13:11

Inge Geboers:

Oh Conny, wat klinkt dit allemaal heerlijk!
    Ben jaloers en wil ook naar Griekenland!
    Begin maar 'gewoon' iets leuks daar wij komen wel langs.
    Geniet er nog van samen.
    Groetjes Inge