Metsovo - Reisverslag uit Metsovo, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Metsovo - Reisverslag uit Metsovo, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Metsovo

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

20 April 2017 | Griekenland, Metsovo

20-04-2017
Vroeg opgestaan, stevig ontbijt en hop naar Metsovo, 90 km, 1,5 uur rijden. Het bergdorp Metsovo ligt op een hoogte van 1200 m tegen de hellingen van het noordelijke Pindos gebergte tussen Mt. Mavromouni(2160m) en Mt. Peristeri (2295m). In het bergachtige gebied komen nog beren voor en volgens sommigen is de naam Metsovo afgeleid van de Slavische woorden "mets" en "ovo" en is de betekenis "dorp van de beren". De "Alpine" omgeving, bouw van de huizen en de inrichting van de hotels verwacht je meer in Zwitserland en Oostenrijk dan in Griekenland. De typische daken en hobbelige straatjes tonen weer meer overeenkomsten met de Zagoriadorpen. Bij aankomst was het maar 3 graden, brrrr en begon het zelfs te hagelen. Nou die Ursa trail van 20 km is dan misschien toch iets te vroeg in het seizoen. Na een lekker bakje koffie besluiten we een deel van de trail te doen.
De omgeving en het klimaat hebben in grote mate de manier van leven in Metsovo en omgeving beïnvloedt. Voornaamste bronnen van inkomsten komen en kwamen grotendeels uit de houtbewerking, veeteelt en transport. Bijzondere meubels met hoge kwaliteit houtsnijwerk, vaten, meubels, bijenkorven etc. worden hier vervaardigd. Je ziet dan ook heel veel winkels die hout bewerkte spullen verkopen. De laatste jaren wordt ook het langzaam toenemende toerisme een bron van inkomsten, ook het aantal bezoekers in de wintermaanden neemt toe door uitbreidingen van de wintersportfaciliteiten.
We lopen eigenlijk voornamleijk verbaasd rond, mooi, maar zo niet Grieks.
’s Middags rijden we naar Meteora 60 km, 1 uur 15, zo benieuwd, dit staat al zo lang op ons lijstje.

Tags: metsovo, finiki