Vikoskloof van Monodendri naar Vikos - Reisverslag uit Víkos, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Vikoskloof van Monodendri naar Vikos - Reisverslag uit Víkos, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Vikoskloof van Monodendri naar Vikos

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

19 April 2017 | Griekenland, Víkos

18-04-2017
Vikoskloof van Monodendri naar Vikos
We stonden op met goed weer en na een stevig ontbijt reden we naar Monodendri voor de start van de Vikoskloof.
Het sprookjesachtige Monodendri ligt op 1060 meter hoogte aan de westelijke rand van de Vikos kloof. Ook hier in Monodendri zie je mooie gebouwen, heel veel bloemen en gezellige zaakjes.
Van de vele kloven in Zagori is de Vikoskloof de grootste en meest fotogenieke. Deze imposante kloof begint tussen de dorpen Monodendri en Koukouli en eindigt vlak bij het dorp Vikos. De zesentwintig kilometer lange kloof is over miljoenen jaren uitgeslepen door de zijrivier van de Aoös rivier die in de zomertijd bijna is uitgedroogd. Ze vormt het hart van het Nationaal Park Vikos-Aoös en verzamelt het water van enkele kleine riviertjes die samen weer de Voidomatis vormen. De Vikoskloof is in 1997 in het Guinness Book of Records opgenomen voor het feit dat de kloof de grootste verhouding diepte-breedte heeft ter wereld.
Het was best fris, 7 graden, dus we begonnen met een warme sweater en een half volle rugzak met proviand voor onderweg. De afdaling vanuit Monodendri was door de regen van de vorige dag nog best glad, maar goed oplettend en met onze stokken waren we in 45 minuten beneden zonder te vallen. We liepen niet echt door de bedding maar aan de linkerkant, veel meer met omhoog en omlaag dan we verwacht hadden. De natuur was overweldigend, we konden blijven foto’s maken, wat we ook veel hebben gedaan ;-). Door de activiteit en de zon gingen de sweaters al snel uit en liepen we in T-shirt met bodywarmer. Maar ook die werden na een tijdje te warm, dus liepen we met een propvolle rugzak met kleding.
Af en toe liepen we door de opgedroogde rivierbedding over de kolossale witte stenen, dan weer over bosbaden, even later passeerden we steenlawines, dat was oppassen met die rollende stenen. Voor je het weet rol je mee en lig je onder op de rivierbedding.. Hier en daar moesten we echt klauteren, hoe dan ook, een zeer afwisselende tocht.
Na 6 uur weken we even af van de route om naar de bron van de Voidomatis te wandelen. En daarna in 45 minuten omhoog puffend naar het dorpje Vikos, maar steeds genietend van de prachtige uitzichten. We hadden het best warm met 15 graden, lijkt ons geen aanrader voor de zomermaanden.

Op een terras in Vikos hebben we lekker een biertje gedronken en een Griekse salade gegegeten. Nadat we Takis, onze hotel eigenaar gebeld hadden om ons in Vikos op te pikken hebben we het dorpje Vikos nog even bewonderd.
Vikos is een traditioneel dorpje van Zagoria dat als het ware op de kliffen van een hoge berg hangt, boven een diepe kloof. Het ligt in het Nationale park Vikos-Aoos, ten westen van de berg Smolikas. Het dorpje bestaat uit karakteristieke stenen huisjes is en is alleen via het dorpje Aristi bereikbaar. In het centrum van Vikos bij het dorpsplein bevindt zich de kerk van Agios Triffonas. Dagelijks komen hier toeristen naartoe om de prachtige kloof te bewonderen vanuit diverse uitzichtpunten.

Tags: vikos, finiki