Zagoria - Ano Pedina _Konitsa - Reisverslag uit Áno Pediná, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu Zagoria - Ano Pedina _Konitsa - Reisverslag uit Áno Pediná, Griekenland van Villa Finiki Messinia - WaarBenJij.nu

Zagoria - Ano Pedina _Konitsa

Blijf op de hoogte en volg Villa Finiki

17 April 2017 | Griekenland, Áno Pediná

16-04-2017
Gisteren aan gekomen in Vitsa; het is één van de grootste dorpen in het centrum van Zagori. Het is gelegen op een hoogte van 955m op een berghelling in de buurt van de Víkoskloof. Vitsa is beroemd om zijn oude double-boogbrug van Missios. Zowel de Vikoskloof als de brug hopen we komende dagen te zien.
Zagoria, op het vasteland van Griekenland is een prachtige, bergachtige streek in de provincie Epirus, waarvan Ioannina de hoofdstad is. Het gebied bestaat uit zo’n 46 dorpen, en een natuurgebied “Vikos-Aoös”, waar de huizen gebouwd zijn met de lokale leisteen, ook wel “gneis” genoemd. Zagoria ligt tussen Ioannina, Konitsa en Metsovo. Een prachtige natuur, met heldere rivieren, gebergte en de alom bekende Vikos-kloof zijn kenmerkend voor de streek. Zagoria is bij uitstek een wandelgebied, maar met de auto zijn ook vele mooie dorpen te bezichtigen en kan men genieten van de prachtige omgeving.

17-04-2017
Vandaag stond de Vikoskloof op ons programma, dus wij naar Monodendri voor de start van de tocht. Het had vannacht geregend en de stenen waren glad, maar ach, met 2 stokken en stevige schoenen … Maar al snel begon het te regenen en zakte de wolken in de kloof. Zo was er niets aan natuurlijk, we konden zo niet van het prachtige uitzicht genieten, wat zeg ik; geen uitzicht, dus omdraaien en plannen wijzigen!
We besloten om dan maar een autotocht te maken tot aan Konitsa.
Als eerste kwamen we langs het schilderachtige Ano Pedina, een van de oudste dorpen van Zagoria op ongeveer 1000 meter hoogte. Het dorp wordt gekenmerkt door mooie gebouwen, pleinen met platanen, historische kerken en het klooster Evangelistria dat aan de ingang van het dorp ligt.
Hierna zijn we doorgereden naar , Elafotopos, al net zo mooi. We hadden geluk want de zon kwam weer door, dus koffie op een terrasje.

Al slingerend doorgereden naar Konitsa, maar enkele kilometers verwijderd van de Albanese grens. Konitsa is als een amfitheater gebouwd op een hoogte van zo'n 630 m tegen de flank van Mt. Gymnadi en bestaat uit Kato en Pano Konitsa (boven en beneden). Noordelijk ligt de Sarantaporos vallei, de Aoos vallei in het oosten en de vlakte van Konitsa en Klidonia liggen ten zuiden van de stad. Prachtig uitzicht!
De twee grootste rivieren van Epirus (Voidomatis en Aoos) ontmoeten elkaar ten zuiden van Konits, komen net onder de Albanese grens samen met de Sarantaporos en stromen dan samen verder door Albanië naar de Adriatische Zee. Symbool van Konitsa is de bekende Aos - Konitsabrug. Het is één van de grootste in de Balkan met een hoogte van 20 meter en de lengte is ongeveer 40 meter. Met de bouw werd in 1823 begonnen en de werkzaamheden duurden ongeveer 50 jaar. De kleine bel in het midden onder het hoogste punt is hoorbaar bij sterke wind en dient als waarschuwing dat het dan gevaarlijk is de brug over te steken! De brug markeert de grens van Vikos-Aoos Nationaal Park.
Als je de brug ziet denk je alleen maar; hoe hebben ze die toen zo gebouwd en waarom zo hoog?

• 18 April 2017 - 17:15

Ryanne:

Wat zullen jullie genieten, wat een belevenissen, GEWELDIG.

Tags: zagoria, konitsa